Hogyan növeltük 67%-al a hírlevelek megnyitási arányát? Új generációs levelezőlisták az KOMPaaS-tól
Az e-mail hírlevél az egyik legegyszerűbb és legolcsóbb marketingeszköz. Ez egy bevált klasszikus… De minden nap több tucat levelet kapunk, és a legtöbbet kitöröljük anélkül, hogy kinyitnánk őket. Lehetséges-e a hírlevelek hatékonyságát többszörösen növelni anélkül, hogy növelnék annak költségét? Íme egy kiváló recept az egyik ügyfelünktől.
Ügyfél sajátosságok
Körülbelül egy éve keresett meg minket egy nagy, gyermekcikkeket kínáló webáruház. A cég rendszeresen küld hírlevelet ügyfeleinek, ide számítva egy adott ünnephez kötődő promóciós e-maileket is.
Ezen felül nyomon követik az ügyfél történetét: a webshopban először járt vásárló bekerül az adatbázis egy bizonyos szegmensébe, majd automatikusan egyik szegmensből a másikba lép. Tehát annak az ügyfélnek, aki például játékot vásárolt egy 3 éves gyermeknek az üzletben, felajánlják, hogy egy év múlva vásároljon játékot egy 4 éves gyereknek.
Az áruház rendszeresen, hetente egy alkalommal, valamennyi vásárlói szegmensben küldött ki a termékekkel kapcsolatos hírleveleket. Az e-mailek olvasottsági aránya azonban gyenge volt: még a promóciós e-mailek esetében sem haladta meg a 13%-ot, a vásárlási konverzió pedig nem haladta meg a 6%-ot.
A feladatunk az volt, hogy alternatív lehetőséget találjunk a hagyományos levelekkel szemben, és növeljük a megnyitási arányt és konverziót anélkül, hogy a marketingköltséget növelnénk.
A megoldás megvalósítása
A velünk való együttműködés kezdete előtt az ügyfelünk már alkalmazott hírleveleket. Beállította a szegmentálást és a személyre szabást, meghatározta az e-mail tárgyának és fejlécének tematikáját, a küldés napjait és időpontjait, alaposan átgondolta a design-t és az elrendezést. Ezen irányú további munka növelhette volna a levelek hatékonyságát, de azt nem növelhette volna a többszörösére.
Úgy döntöttünk, hogy alapvetően más megközelítést alkalmazunk: az e-maileket a Telegramon keresztüli Chatbotot használó hírlevelekre cseréljük.
Ekkorra már ügyfelünk több jelentős versenytársa is élt a Telegram nyújtotta lehetőségekkel. Információs anyagokkal és promóciós kiadványokkal különböző Telegram csatornákon keresztül vonzották a vásárlókat.
Azt javasoltuk, hogy a Telegramot ne csak, mint közösségi médiát használják, hanem a hírlevelek alternatívájaként is.
Ebben az esetben egy olyan Chatbotot fejlesztünk, amely tervezett ütemben küld üzeneteket az előfizetőknek és trigger-eseményeket indít el. Ugyanakkor a Telegram összes más lehetőségét is használja:
- az üzenetekhez bármilyen képet, videót és mellékletet lehet csatolni;
- a szöveg megfogalmazása és tördelése szinte nem vesz igénybe időt (ellentétben az e-mailes terjesztéssel), és ezzel időt takarít meg a cég szakemberei számára;
- csatolhat az üzenethez reakciókat (like), kommenteket a visszajelzések nyomon követéséhez;
- ütemezheti a megjelenés dátumát és időpontját, valamint nyomon követheti az analitikát.
A chatbot-os hírlevelek közel sem olyan gyakoriak, mint az e-mailek. Ezért a felhasználók jóhiszeműen bánnak velük, gyakrabban nyitják meg üzeneteket és követik a hivatkozásokat.
Ezen kívül a Telegram üzeneteket, a levelekkel ellentétben, sokkal gyakrabban nézik meg. A kutatások szerint a legtöbb felhasználó naponta 1-2 alkalommal nézi meg a postáját: 9-11 és 16-18 óra között. Ez idő alatt rengeteg levél gyűlik fel a postaládában, és sok azonnal a „Kuka” vagy a „Spam” mappába kerül.
Ugyanakkor a közvélemény-kutatások szerint az azonnali üzenetküldőkben és különösen a Telegramban, minden harmadik felhasználó naponta legalább három órát tölt. Az emberek olvassák a híreket, nézegetik a szórakoztató csatornákat, és többek között, érdekes akciókra is felfigyelhetnek.
Ügyfelünk számára kifejlesztettünk egy Chatbotot, amely több szegmensre bontva küldi a leveleket:
- fiatal szülőknek szóló tanácsokkal és termékválasztással foglalkozó publikációk;
- ünnepekhez kötődő válogatások;
- akciók, kvízek és nyereményjátékok.
Emellett, mint korábban is, a CRM-mel való integrációnak köszönhetően minden felhasználó esetében a vásárlások előzményei az adatbázisban tárolódnak. Ennek következtében egyénre szabott megközelítést sikerült megvalósítanunk:
- emlékeztetők a rendszeres vásárlásokra (például: pelenka vásárlása);
- a felhasználói szegmens automatikus váltása egy bizonyos idő elteltével;
- személyre szabott különleges ajánlatok a baba születésnapi ajándékaira.
Eredmény
Az üzenetek átlagos megnyitási aránya a Chatbotban 56%, a promóciós üzeneteknél 79%, míg az e-maileknél nem haladta meg a 12%-ot. Következésképpen a termékoldalakra átirányított kattintások és az eladások egyaránt növekedtek, különösen az ünnepek előtti napokban.
Ugyanakkor sikerült csökkentenünk ezen marketingeszköz átlagos költségét. Mielőtt velünk dolgoztak volna, a cég szakembereinek legalább két órába telt egy levél elkészítése, még a szabványos levelek esetében is: alaposan ellenőrizni kellett a szövegben az elírásokat, a promóciós kódokat és a hivatkozásokat — a relevanciát, a tervezést és az elrendezést — a hibák elkerülése miatt. Ennek ellenére azonban előfordult, hogy a címzettek „rossz” elrendezésű, nem működő promóciós kódokkal ellátott leveleket kaptak, és ebből anyagi veszteség lett. A Chatbotra váltás után ez a probléma megszűnt: az ajánlat elkészítése legfeljebb 15 percet vesz igénybe, a hibákat, még ha véletlenül elő is fordulnak, a megjelenés után is néhány másodperc alatt kijavíthatjuk.