Mi az a VoIP telefónia?
Közel 30 év telt el az első megfizethető VoIP telefon megjelenése óta, de a legújabb technológiák bevezetésének köszönhetően még mindig az internetes telefonálás a kommunikációszervezés legfejlettebb módja — különösen az üzleti életben. Pontosan mi teszi a VoIP-telefonálást ilyen hatékony eszközzé?
Cikkünkben erre a kérdésre válaszolunk, és azt is megnézzük, hogyan működik az efajta kommunikáció, miben tér el a többi módszertől, és milyen üzleti előnyök várhatók a VoIP telefonálás használatától.
VoIP — mi ez és hogyan működik?
A VoIP (Voice over Internet Protocol) egy kommunikációs technológia, amely lehetővé teszi, hogy vezetékes vagy rádiós összeköttetés helyett szélessávú internetkapcsolaton keresztül telefonáljon.
A VoIP technológia a hangot digitális adatcsomagokká alakítja és az interneten keresztül továbbítja, a szolgáltató pedig kapcsolatot létesít az előfizetők között.
Íme egy gyors áttekintés a VoIP működéséről:
- A hang átalakítása
Amikor VoIP-telefonon vagy softphone-on – egy hívások kezdeményezésére szolgáló számítógépes programon – beszél, hangja hanghullámait analóg-digitális átalakítás révén digitális jelekké alakítja.
- Digitális adatcsomagok
A digitális jeleket ezután kis csomagokra bontják, ugyanúgy, ahogyan a nagy fájlokat darabokra osztották, mielőtt elküldték volna az interneten. Ezek az adatcsomagok olyan címkéket tartalmaznak, mint például, hogy ki hív és kinek szól a hívás.
- Utazás az interneten keresztül
Az adatcsomagok ezután az Ön internetkapcsolatának hullámain keresztül közvetlenül a VoIP-szolgáltató szervereire jutnak.
- Útválasztás és kodekek
A VoIP-szolgáltató kapcsolótáblaként működik, kitalálja, hova küldje a hívást a címzett számáról. Ezen a ponton a kodekeknek nevezett speciális szoftverek tömöríthetik az adatokat, hogy beleférjenek a sávszélességbe, és kiváló hívásminőséget biztosítsanak.
- Visszaállítás hangra
A hívott fél végén, legyen az másik VoIP-eszköz, vezetékes vagy mobiltelefon, az adatcsomagokat összegyűjtik és digitális-analóg konverzióval analóg jellé alakítják.
- Telefonbeszélgetés
Végül a hívó fél meghallja az Ön hangját telefonon, hangszórón vagy headseten keresztül – és íme! — VoIP-kapcsolaton keresztül beszélget.
Vegye figyelembe, hogy a használat megkezdéséhez csak egy stabil internetkapcsolatra, egy IP telefonra vagy egy híváskezdeményező programra van szüksége, ha pedig analóg berendezést, telefont és alközpontot használ a cég, akkor VoIP adapterekre vagy gateway-re lesz szükség.
Miért jobb a VoIP telefonálás, mint a mobil és vezetékes kommunikáció?
Tekintsük az internetes telefonálás és más típusú kommunikáció előnyeit, majd hasonlítsuk össze őket egymással.
A VoIP telefonálás előnyei a következők:
- Rugalmasság és hordozhatóság
Ezzel a technológiával a világ bármely pontjáról hívhat, ahol van internet. A felhasználók okostelefonok, számítógépek vagy speciális VoIP telefonok segítségével kezdeményezhetnek és fogadhatnak hívásokat.
- Gazdaságosság
A VoIP telefonálás lényegesen olcsóbb, mint a hagyományos telefonszolgáltatás. Ez a különbség különösen a távolsági és nemzetközi hívások költségeiben szembetűnő.
- Funkcionalitás
A VoIP szolgáltatások általában sokféle funkcióval rendelkeznek, például automatikus hívás nem fogadott hívások esetén vagy robotmenük a bejövő hívásokhoz. Ezek a funkciók növelik a termelékenységet, lehetővé teszik a hatékony együttműködést és javítják az ügyfelek élményét.
A fő hátrány a kommunikáció internetkapcsolattól való függése.
A mobilkommunikáció előnyei közé tartozik:
- Mindenütt jelenlévő lefedettség
A mobilhálózatok a legtöbb régióban széles lefedettséget biztosítanak, így alkalmassá teszik őket a megbízható csatlakozásra, bárhol is legyen.
- Mobilitás és kényelem
A mobilhálózatok páratlan mobilitást kínálnak, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy kapcsolatban maradjanak, miközben a szolgáltatójuk lefedettségi területén mozognak.
- Csatlakozás minősége
A mobilhálózatok általában jó hívásminőséget kínálnak, feltéve, hogy a szolgáltatási területen belül tartózkodik.
A fő hátrány a drága nemzetközi hívások.
Ami a vezetékes kommunikáció előnyei az alábbiak:
- Megbízhatóság
A vezetékes telefonok megbízhatóságukról ismertek, mivel nem érzékenyek az internet-kimaradásokra vagy a mobilhálózat torlódására.
- Hangminőség
A vezetékes telefonok általában kiváló hívásminőséget kínálnak tiszta hanggal. Kevésbé hajlamosak az interferenciára és a torzításra, mint más kommunikációs módszerek.
Valószínűleg itt érnek véget a vezetékes kommunikáció előnyei, térjünk át a hátrányokra — korlátozott mobilitás, drága és bonyolult berendezések telepítése lefektetett telefonvonal hiányában és nagyon magas telefonálási költségek.
Amint látjuk, minden kommunikációs típusnak megvannak a maga előnyei, de a hívások költségét és a kommunikációs funkcionalitást tekintve a VoIP telefonálás magabiztosan vezet.
A VoIP-telefonálás előnyei az üzleti életben
A modern vállalatok egyre inkább előnyben részesítik az internetes telefonálást, hiszen mind rövid távon, mind a távoli jövőben a VoIP kommunikáció az, amelyik a legnagyobb hatással van az üzleti folyamatokra.
Íme a VoIP-re váltás főbb előnyei:
- Költségmegtakarítás
A telefonhívások költsége a hagyományos kommunikációs típusokhoz képest közel felére csökkenthető, a munkaszervezetben alkalmazott hívásirányoktól függően.
- Rugalmasság
A vállalkozások a felhőben tárolhatják telefonrendszerüket, és többé nincs szükségük terjedelmes hardverre. Ez lehetővé teszi térben megosztott csapatok létrehozását és hívások kezelését bárhonnan, ahol van internetkapcsolat.
- Speciális funkciók
Az internetes telefonálás magában foglalja a szabványos irodai alközpont összes funkcióját: a híváskezelést, valamint az automatikus számcserét, az IVR-t beszédgeneráló és -felismerő funkciókkal, a hívásrögzítést és szöveges átírást, a videohívásokat és még sok mást.
- Méretre szabás
A felhőalapú telefonrendszerek vállalkozása növekedésével könnyen méretre szabhatók. Új számok csatlakoztatásához nem kell telefonvonalat húzni, a meglévő számok csatornakapacitása pedig igény szerint egyszerűen módosítható.
- Részletes analitika
A CRM-rendszerekkel való integrációnak, a híváskövetési és beszédelemzési lehetőségeknek köszönhetően az internetes telefonálást használók nemcsak a call center hatékonyságára vonatkozó adatokat gyűjthetik és elemezhetik, hanem az egyes vásárlók ügyfélútjáról is adatokat dolgozhatnak fel.
Következtetés
A VoIP-telefónia az üzletfejlesztés hatékony eszköze, amely sok tekintetben jelentősen felülmúlja a többi kommunikációs típust.
Könnyű telepítés és használat, olcsó hívások, új irodák és távoli alkalmazottak kommunikációjának gyorsasága, lehetőség a telefonálás legújabb vívmányainak kipróbálására a berendezésekbe történő tőkebefektetés nélkül – mindezek a tényezők hozzájárulnak a VoIP telefonálás népszerűségének növekedéséhez, a vállalkozás méretétől és profiljától függetlenül.