Mi az a telefonközpont?
Az elmúlt évszázad során a telefonközpontok nagy utat tettek meg a fejlődésben, az előfizetők kezelők általi kézi kapcsolátásától az automatikus kapcsolásig, a jel digitalizálásával, tömörítésével és kódolásával.
Ebben a cikkben elmondjuk, hogyan működnek a modern telefonközpontok, milyen félék lehetnek és milyen előnyökkel járnak az üzleti életben.
Telefonközpont — mi ez?
A telefonközpont egy olyan eszköz, amely a telefonhívások irányításáért és kapcsolásáért felelős, azonnali kommunikációt biztosítva az előfizetők között.
A modern telefonközpontok teljesen automatikus telefonközpontokat jelentenek. Az első telefonközpontok működését kezelők, vagy telefonos kisasszonyok irányították. Manuálisan kapcsolták az előfizetőket úgy, hogy vezetékeket csatlakoztattak a kapcsolótábla különböző csatlakozóihoz. Manapság az emberek sokkal kevésbé vesznek részt ebben a folyamatban, és gyorsabban jönnek létre a kapcsolatok.
Tehát a modern telefonközpont egy olyan rendszer, amely automatikusan összekapcsol két telefonvonalat annak érdekében, hogy beszélgetésre kerülhessen sor. Azért van erre szükség, mert a legtöbb esetben technikailag nincs közvetlen telefonvonal két előfizető között.
A telefonközpont munkája úgy képzelhető el, mint egy utazás a metrón. Ha nem lehet közvetlenül elérni az úticélt, át kell szállni egy másik vonalra. A következő rész pontosan elmagyarázza, hogyan működik ez a folyamat.
Hogyan működik a telefonközpont?
Nézzük meg a nyilvános telefonhálózaton keresztüli hívás kezdeményezésének példáját.
- Amikor a hívó fél hívást kezdeményez, a telefon a hangot elektromos jelekké (analóg) vagy digitális csomagokká alakítja (ha VoIP telefont használ).
- A helyi távbeszélőközpont veszi a hívójelet, és kiválasztja a hívás legjobb útvonalát. Ha a hívott fél a helyi körzeten kívül van, a telefonközpont kiválaszt egy fővonalat, hogy a hívást egy másik helyi központba irányítsa.
- A hívási útvonal meghatározása után a telefonközpont kapcsolja a hívást, és jeleket küld a hívó és fogadó fél közötti kommunikáció létrehozására.
- Amikor a hívott fél felveszi a telefont, csatlakozik a híváshoz, és elkezdődik a beszélgetés.
A telefonközpontok típusai
Hozzátartozásuk alapján a telefonközpontokat két típusra osztják — városi és privát.
- Városi telefonközpont
Egy ilyen rendszer a nyilvános kapcsolt telefonhálózaton (PSTN) irányítja a hívásokat. A kisvárosokban a központban található a telefonközpont, és onnan vezetik a kábeleket az előfizetői végberendezések csatlakoztatásához. A nagyvárosokban több telefonközpontot telepítenek a város különböző részein a vezetékes berendezések építési és üzemeltetési költségeinek csökkentése érdekében. - Privát telefonközpont
Ez a típus nem más, mint mini-alközpont, irodai alközpont vagy vállalati alközpont. Segítségével hozzák létre a vállalkozás belső telefonhálózatát és bővítik a híváskezelési képességeket. A privát telefonközpontoknak három fő típusa van:
Hagyományos vagy analóg alközpont. Ez a rendszer a vezetékes telefon hálózaton keresztüli kommunikáció megszervezéséhez szükséges.
IP PBX. Ez a rendszer lehetővé teszi az interneten keresztüli, azaz VoIP kommunikáción alapuló telefonhívásokat.
Hibrid alközpont. Ez a fajta privát telefonközpont egyesíti a nyilvános telefonhálózathoz való csatlakozást és a VoIP telefonálást.
A helyszín alapján a magántelefonközpontokat helyi, vagy fizikai, illetve felhő-alapúra, avagy virtuálisra osztják. Csak az IP-alközpontok lehetnek felhőalapúak.
Fontos megjegyezni, hogy a modern felhőalapú IP PBX-ek számos előnnyel rendelkeznek az irodai telefonálás megszervezésére használt egyéb telefonközpontokkal szemben.
Megkülönböztetik őket az alacsonyabb beszerzési költségek és az egyszerű telepítés, az előfizetői VoIP-eszközök egyszerű csatlakoztatása, az olcsó és jó minőségű kommunikáció, beleértve a nemzetközieket is. Emellett a virtuális alközpontok jelentősen kibővítik a híváskezelést, olyan funkciókat biztosítva, mint a hívásrögzítés és -átírás, az intelligens IVR menü, a hangrobotok által történő automatikus körbehívás stb.
A felhőalapú IP PBX-ek a cégben már telepített telefonközpontokkal kombinálhatók, ami lehetővé teszi a modern üzleti telefonálás minimális költséggel történő megszervezését.
A telefonközpont alapvető funkciói
Összegzésként nézzük meg újra, milyen funkciókat lát el egy telefonközpont.
Hangátvitel. A telefonközpont hangjeleket továbbít, így az előfizetők telefonon tudnak kommunikálni.
Hívásfeldolgozás. A telefonközpont egyidejűleg sok hívást dolgoz fel — bejövő hívások fogadása, kimenő hívások tárcsázása, kapcsolat fenntartása.
Vonalvezérlés. A telefonközpont kezeli a hozzá kapcsolódó telefonvonalakat, hogy a felhasználók zökkenőmentesen kezdeményezhessenek hívásokat.
Jelátalakítás. A telefonközpontok képesek az analóg jeleket digitálissá alakítani, hogy lehetővé tegyék a kommunikációt a különböző telefonhálózatok között.
Adatátviteli szolgáltatások. Egyes telefonközpontok támogatják az adatátvitelt, például a faxot és az e-mailt.
Call center szolgáltatások. A modern telefonközpontok a call center funkciókat is integrálják — automatikus tárcsázás, automatikus ügyfélszolgálat, nem fogadott hívások visszahívása, szolgáltatók értékelése és mások.
Adatbiztonság. Sok telefonközpont titkosítja a hívásokat, hogy biztosítsa az ügyfelek és a vállalati adatok biztonságát.
Így a telefonközpont a fő berendezés egy modern kommunikációs rendszerben, amely nemcsak hangátvitelt és hívásfeldolgozást valósít meg, hanem üzleti távközlési funkciókat is ellát az ügyfélszolgálat minőségének javítása és a vállalati nyereség növelése érdekében.