Vissza a hírekhez
Lifehack

Chatbot receptekkel egy szupermarket-lánc számára

A szolgáltatás minőségének javítása és a pozitív vásárlói élmény gazdagítása azok a fő indokok, amelyek miatt a kiskereskedelmi áruházláncok a chatbotokat próbálják beépíteni marketingstratégiájukba.

Az ügyfélszolgálat  “smart asszisztensek” segítségével történő kibővítését hazánkban már számos FMCG-ben utazó retail lánc fontolóra vette: ma már senkit sem lep meg a rendeléseket elfogadó, kedvezményes kuponokat kínáló vagy ajándékkuponokat kibocsátó bot.

A pozitív érzelmek kiváltására szolgáló chatbotok használata ritkán jut túl az ügyfeleknek szánt szórakoztató tartalom terítésénél, különösen, ha a vállalat nem áll készen új interakciós formátumok bevezetésére.

Elmondjuk, hogy egy mesterséges intelligenciára épülő gasztro chatbot létrehozása hogyan segített egy szupermarketláncnak abban, hogy mobilalkalmazáson keresztül kommunikáljon az ügyfelekkel, és hogyan tette pozitívabbá a vásárlói élményt.

A KOMPaaS.tech ügyfelének jellemzői

Egy regionális élelmiszerbolt-lánc keresett meg minket, amely éppen akkor helyezte üzembe mobilalkalmazását.

A vásárlások és a hűségprogram menedzselését a cég vezetése egy chatbot-tal szerette volna kiegészíteni, amely nemcsak hasznot hoz, hanem élénk érdeklődést is kelt a felhasználók körében,  egyben lehetőségeik felfedezésére is ösztönzi őket.

Egy egyedi tartalom-töltetű chatbot használatával az FMCG kiskereskedő azt remélte, hogy befolyásolni tudja az alkalmazás egyes mutatóit, mint például a befogadás, aktivitás és ügyfélmegtartás. Emellett hozzájárul a márkához való kötődés javításához.

Megoldás keresése

A híres Whole Foods áruházlánc tapasztalatai alapján egy chatbot létrehozását javasoltuk, amely az alkalmazás felhasználóinak, azok megkereséseinek megfelelően recepteket kínálna.

Kezdetben azt felételeztük, hogy az intelligens asszisztens valami katalógushoz lesz hasonló: az ügyfél kiválasztja az étel kategóriáját — leves, köret, saláta stb., majd az étel fő összetevőjét, ezt követően sorra veszi a recepteket.

Az előkészítés  során az a döntés született, hogy a botot olyan funkcióval látják el, amely a kiválasztott recepthez szükséges összes terméket hozzáadja az alkalmazás kosarához a további vásárlás  ösztönzése érdekében.

Mivel az üzletláncban korlátozott a termékpaletta, az élelmiszertechnológusok olyan recepteket tartalmazó adatbázist rendeltek a bothoz, amely  elsősorban az bolthálózatban megvásárolható összetevőkből áll össze. Ha egy összetevő nem volt kapható, azt kiegészítő pótlékként tüntették fel a receptben.

Ami az ételek összeválogatását illeti, úgy döntöttünk, hogy a nyomógombos katalógust kiegészítjük az összetevő neve, ételkategória, konyha és diéta szerinti keresés lehetőségével, egy bizonyos formátumú szöveges lekérdezés alapján.

Megoldás

A létrehozott chatbot a következőképpen működik: :

  • A chatbot üdvözli a hívót, és ajánlatot tesz az arra, hogy saját képességeiről többet tudjon meg
  • Azok, akik már használták a botot, kihagyják ezt a lépést, az újoncok pedig rövid útmutatót tartalmazó üzenetet kapnak.
  • Ezután a felhasználó vagy a receptkatalógushoz lép, vagy az útmutatónak megfelelően megadja kérését
  • A megadott paraméterektől függően a bot különböző számú receptet kínál, amelyek előnézete görgethető az étel nevével, fotóval, kalóriatartalommal és elkészítési idővel ellátva.
  • Ha rákattint egy számára tetsző receptre, a felhasználó megnyitja annak teljes leírását, melynek elolvasását követően  a recepthez tartozó termékek listáját a kosárba helyezheti
  • Ezután a bot azt javasolja, hogy keressen még egy receptet, vagy menjen a kosárhoz a vásárlás befejezéséhez.

Eredmények

Ahogy az várható volt, az alkalmazás felhasználói azonnal elkezdték aktívan tesztelni az új terméket, és a leginkább érintett szegmensek mind a bot indulásakor, mind hat hónappal később a 18-25 és a 25-35 éves korosztályból kerültek ki.

A megrendelő kiemelte, hogy a bot elindítása pozitív hatással volt az olyan mutatókra, mint a munkamenet időtartama, az egyedi felhasználók napi és havi száma, valamint az ügyfélmegtartási arány.

Az alkalmazásban elvégzett szolgáltatás-elégedettségi felmérések az NPS és CSAT mutatók növekedését jelezték a chatbot elindítása után. A chatbot minőségének javítása érdekében úgy döntöttek, hogy azt kiegészítik az egyes receptek értékelésének lehetőségével és egy űrlapot vezettek be a visszajelzések gyűjtésére.

A megrendelő szerint az üzletekben a vásárlókkal készült interjúk során olyan termékjellemzők derültek ki, mint „könnyebb lett eldönteni, hogy mit főzzek”, „kevesebb idő telik el a termékek kiválasztásával és megrendelésével”, „lehetőség, hogy az ismerős termékekből valami újat próbáljunk ki. ”

A válaszadók válaszainak kvalitatív elemzése azt mutatta, hogy a chatbotot az emberek nem csak a mindennapi főzés során segítő asszisztensnek, a háztartási feladatokat megkönnyítő eszköznek tekintik, hanem egyfajta szórakozásnak is, amely segít változatossá tenni a napi rutint, és olyan érzelmeket vált ki, mint a rádöbbenés, kíváncsiság vagy érdeklődés.

A tervek szerint a jövőben a chatbotot Chat GPT-n alapuló mesterséges intelligenciával szerelik fel annak érdekében, hogy a kommunikáció gördülékeny és párbeszédes legyen, válaszoljon az összetevők cseréjével vagy gasztro-kifejezésekkel kapcsolatos kérdésekre, valamint képes legyen feldolgozni bármely összetett paraméter kombinációjával előálló megkereséseket.

Kommentek:
Érdekesnek találhatja a következőket