Vissza a hírekhez
Techkisokos

Chatbot oktatási szervezet részére megvalósítási és használati tapasztalatok

A modern technológiák behatolnak az oktatás területére, átalakítják a hagyományos oktatási módszereket és megkönnyítik a szakemberek munkáját. A mesterséges intelligencia alapú megoldások, például az intelligens chatbotok bevezetése elősegíti az oktatási folyamatok javítását, például oktatási programok létrehozását hosszadalmas fejlesztés nélkül.

Az egyik innovatív oktatási és módszertani központ úgy döntött, hogy chatbotokat fog használni. Ötlete életre keltése érdekében a szakemberek KOMPaaS.tech-hez fordultak: ez lett belőle.

Az ügyfél jellegzetességei

Ügyfelünk az oktatási szakterülettel szoros együttműködésben országszerte működő oktatási szervezet.

Az oktatási és módszertani központ többfunkciós oktatási közeg szervezésére szakosodott iskolai és óvodai intézményekben, testnevelési komplexumokat  alakít ki, amelyek célja a gyermekek térbeli gondolkodásának fejlesztése, oktatási programokat fejleszt és szemináriumokat tart a tanárok számára.

A szervezetben jelentős mennyiségű módszertani anyag és kézikönyv halmozódott fel, amelyek rendszerezést és a tanárok számára könnyű hozzáférést igényelnek. Ugyanakkor a központ ügyfeleinek kifejezett kérése az oktatási termékek megvalósítása utáni támogatás és szakszolgáltatás. 

Megoldás keresése

Az oktatási központ problémáinak megoldására egy intelligens chat bot létrehozásának lehetőségét fontolgatták, amely segíti a központ ügyfeleit (tanárait) az órák tervezésében és tájékoztatásában.

A chatbot működésének alapjául szakértőink a központ oktatási és módszertani anyagainak felhasználását javasolták az alábbi menetrend szerinti feldolgozással.

  • Az anyagok több részre  osztódnak, amelyeket az adatkutatók daraboknak neveznek. Minden ilyen „szövegdarab” a jelentését tükröző numerikus vektorokká konvertálódik.

  • Minden digitalizált információt egy speciális adatbázisba gyűjtünk, ahol tantárgyak szerint csoportosítjuk azokat.

  • Amikor a felhasználó beír egy szöveges lekérdezést, az is numerikus vektorrá alakul. A rendszer összehasonlítja ezt a vektort az adatbázissal, és megtalálja az értelem szerinti legjobban odaillő  “adatdarabot”.

  • Ezt az információt ezután hozzáadja a felhasználó kéréséhez, és átadja a GPT nyelvi modellnek. Így a modell nem csak a felhasználó kérését, hanem további kontextust is megkapja, ami pontosabb és hasznosabb válaszokat ad.

Ennek a technológiának a kiválasztása azon alapult, hogy hatékonyan legyen képes nagy mennyiségű adatot feldolgozni, és releváns válaszokat adni a felhasználói kérdésekre. Segítségével a következő forgatókönyveket tudtuk megvalósítani a chatbot használatához.

A KOMPaaS.tech megoldásának leírása

Egy intelligens chatbot sokféle feladatot képes megoldani, amely megkönnyíti a tanárok munkáját:

  • Szerkesszen meg egy tanórát egy adott témában

Például készítsen el  a tervezőprogrammal egy óratervet térmodellezésről, ossza fel azt 6 etapra, és ossza be az időt úgy, hogy az beleférjen 40 percbe.

  • Menedzselje az oktatási terhelést

A chatbot az oktatási anyagok optimális heti elosztását kínálja, figyelembe véve a választott tananyag sajátosságait és a tanulók életkorát.

  • Definíciók és magyarázatok rendelkezésre bocsátása

A chatbot világos és érthető definíciókat ad, vagy az oktatási központ anyagai alapján

bonyolult fogalmakat magyaráz el.

  •  Válaszok pedagógiai kérdésekre

A tanárok kérdéseket tehetnek fel a tanítási módszerekről, a chatbot pedig a tudásbázisból adekvát válaszokat ad nekik.

A chatbot használata egyszerű folyamat még a nem technológiai felhasználók számára is. Így néz ki:

  • Bejelentkezés a rendszerbe

A tanár a munkaportálon keresztül lép be a chatbot interfészbe.

  • Kérelem beírása

A szövegmezőbe a tanár beírja kérését, például: „Óravázlat készítése a „Térmodellezés” témában.”

  • A kérelem feldolgozása

A chatbot elemzi a megkeresést, további kontextust ad hozzá a tudásbázisból, és továbbítja a nyelvi modellnek.

  • Válasz

A chatbot visszaküldi a tanárnak egy részletes óratervet, szakaszokra bontva és idő szerint ütemezve.

A megvalósítás eredményei

A pilot projekt  alapján, amelyben 4 hónapon keresztül 30 oktatási intézmény 48 pedagógusa vett részt, az alábbi eredmények születtek.

  • Kvantitatív eredmények

Az órákra való felkészülési idő csökkenése. Átlagosan 50%-kal csökkent a tanárok tanítási órákra fordított felkészülési ideje.

Tanárok elégedettségének növekedése. A tanárok 85%-a észlelte, hogy a chatbot használata jelentősen leegyszerűsítette a munkáját.

Megnövekedett interakciós idő a tanulókkal. A tanárok 30%-kal több időt tudtak fordítani a diákokkal való közvetlen interakcióra.

  • Kvalitatív eredmények

A foglalkozások minőségének javulása. A chatbot által biztosított részletes óraterveknek köszönhetően a tanulási folyamat jobban illeszkedik az oktatási program követelményeihez. A tanárok szubjektív értékelése szerint a gyerekek gyorsabban kezdték elsajátítani az anyagot és megszerezték a szükséges készségeket.

A tanárok stresszszintjének csökkenése. A kísérleti projekt résztvevői megjegyezték, hogy magabiztosabbnak és nyugodtabbnak érezték magukat, mivel tudták, hogy mindig kaphatnak segítséget a chatbottól.

Fokozottabb hallgatói bevonódás. A tanárok megfigyelték, hogy a jól felépített órák növelik a tanulók érdeklődését és bevonódását.

Így az oktatási központ ügyfelei által használt intelligens chatbot bevezetése jelentős javulást mutatott az oktatási folyamat minőségében és hatékonyságában, amit a tanárok pozitív visszajelzései és a tanulói eredmények javulása is megerősítenek.

Kommentek:
Érdekesnek találhatja a következőket