WFM rendszer — mi az és hol használják?
Ebben a cikkben megvizsgáljuk a WFM rendszerek által lefedett HR folyamatokat, az ilyen rendszerek használatának előnyeit, és azt, hogy miben különböznek a WFO-megoldásoktól.
Milyen folyamatok vezérelhetők WFM rendszerekkel?
Az integrált HR irányítási rendszer olyan hatékony eszköz, amely nemcsak a HR osztály, hanem a költségvetés kezeléséért felelős felső vezetés életét is jelentősen megkönnyítheti.
A munkaerő-menedzsment szoftvermegoldások a következő szolgáltatásokat tartalmazhatják:
- A létszámterv összeállítása
A WFM segítségével automatizálhatja a munkabeosztások létrehozását a szabadság, a munkaterhelés, a betegszabadság és egyéb változók adatai alapján. WFM-rendszer hiányában az ütemezés időigényes lehet, és a kritikus szükségletek idején munkaerőhiányt eredményez a vállalatnál.
- Előrejelzés és költségvetés
Az előrejelzés annak ismerete, hogy egy adott időszakban mennyi emberi erőforrásra van szükség egy adott projekthez. A költségvetés tervezése, a bérszámfejtés a személyi előrejelzések alapján. A WFM lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy azok változó igényei szerint személyzeti előrejelzéseket készítsenek a költségvetés kiszámításához és a munkaterhelés optimalizálásához.
- Munkaidő számítása és a személyzet leterheltsége
Az ütemezési rendszer lehetővé teszi a munkahelyi jelenlét és a munkafeladatok elvégzésének nyomon követését, így hatékonyan oszthatja el a terhelést és nyomon követheti a kezelők munkaidejét.
- Munkavállalói teljesítménymenedzsment
A WFM-nek köszönhetően a vállalatok mérhetik az alkalmazottak elköteleződésének szintjét, és időben ösztönözhetik a munkaerő hatékonyságát. Az egyes csapattagok teljesítményének megértése segít a munkaadóknak az alkalmazottakat elvárásaiknak és preferenciáiknak megfelelően jutalmazni.
- A betöltött pozícióra való alkalmasság ellenőrzése
A munkaügyi normáknak való megfelelés kérdései a kormányrendeleteknek megfelelő minősítések közvetlen lebonyolításán túl a szakképzést is magukban foglalják. A WFM-rendszer nyomon követheti az iparági szabványok változásait, és segíthet a tudás és készségek tesztelésének megszervezésében.
- Bérszámfejtés és juttatások kezelése
A WFM rendszer gyorsabbá és egyszerűbbé teszi a bérszámfejtési folyamatokat, és lehetővé teszi például az azonnali fizetést is, például a műszak végén, illetve az üzemeltetők kérésére igazolások vagy egyedi jelentések generálását.
A HR-rendszerek használatának előnyei:
A WFM-rendszer használatának lehetséges előnyei közé tartozik a megnövekedett alkalmazotti termelékenység, a csökkentett működési költségek, valamint a munkaidő és a részvétel nyomon követése.
Ezen előnyökön túlmenően azok a szervezetek, amelyek tevékenysége idő-alapú, például időponthoz kötött előjegyzés, vagy ledolgozott munkaóra alapú, szintén tudnak részesedni a WFM-rendszer előnyeiből:
- Növelhetik a bérszámfejtési hatékonyságot az időigényes folyamatok és feladatok automatizálásával
- Kész adatok állnak rendelkezésre az alkalmazottak elkötelezettségéről, részvételéről és hatékonyságáról a képzéshez, a coachinghoz és a munkafolyamatok beállításához
- Az alkalmazottak bérköltségének optimalizálása
- A személyzettel kapcsolatos mindenféle jelentés készítésének automatizálása és az adminisztrációs költségek csökkentése
- A dolgozók termelékenységének növelése a leterhelés csapaton belüli egyenlő elosztása, valamint a késések és az ütemezési konfliktusok minimalizálása következtében
- A munkaügyi törvények megsértési kockázatának csökkentése
- A vállalat működési rugalmasságának növelése, hogy a termelési ütemezések és a piaci igények változásával a munkaerő átcsoportosítható legyen
- A munkavállalói lojalitás erősítése a munkáltatóval való átláthatóbb és informatívabb interakció révén
WFM és WFO megoldások – mi a különbség?
Van egy tévhit, hogy a WFM és a WFO megoldások felcserélhető kifejezések, de ez nem igaz.
A WFO (Workforce Optimization) platformok egyesítik a WFM funkcionalitást a munkaminőség-biztosítási lehetőségekkel, mint például a hívásrögzítés, az online alkalmazottak megfigyelése és a beszédelemzés. A WFM-megoldásoktól eltérően, amelyeket számos iparágban használnak, a WFO-rendszereket leggyakrabban call centerekben használják a szolgáltatók megfigyelésére.
A szoftverszolgáltatók néha Workforce Engagement Management (WEM) — Munkaerő bevonódása — néven hivatkoznak a WFO-platformokra, különösen akkor, ha az alkalmazottak számára gamifikációt és hangalkalmazásokat is tartalmaznak.
Következtetés
A WFM platformok nélkülözhetetlenek a hatékony tervezéshez, előrejelzéshez és költségvetés-készítéshez, hogy a vállalkozások hatékonyan tudják irányítani működésüket.
Az ilyen rendszerek a HR részlegeken és a cégvezetésen túl kényelmesek lehetnek maguknak a dolgozóknak, de bizonyos esetekben a vállalkozóknak is: például, ha kihelyezett munkaerő-szolgáltatásokat nyújtanak (outsourcing).