VoIP – a távközlés minősége előítéletek nélkül
![](https://kompaas.hu/telcojournal/wp-content/uploads/2020/03/shutterstock_152095517.png)
Az emberi természet sajátja, hogy mindent fenntartásokkal fogad. Ha üzletről van szó, ezen éberség sok olyan kellemetlenségtől óv meg, amely „forradalminak kikiáltott” technológia vagy termék elsietett bevezetéséből adódik. A VoIP (Voice over IP) technológia már természetesen túljutott azon a forradalmi fázisán, amikor a B2B piacon jelentős mértékben visszaszorította a hangforgalom hagyományos átviteli módjait. Annak ellenére, hogy az IP-telefónia, mint hírközlési médium eléggé közismert és a kezdeti nehézségeit is sikerült kiküszöbölni, egyes üzleti döntéshozók mégis kétkedve tekintenek rá, mert…
De miért is ?
A telefónia elve minden esetben az, hogy a rendszer bemenetén a hangjelet átkódolják a hálózati továbbításhoz szükséges formátummá, amelyet a rendszer kimenetén visszakódolnak hangjellé. Ebben az alapkoncepcióban a hagyományos távközlés nem sokban különbözik az IP-telefóniától, csupán ez utóbbinál internet-protokol szerinti adatcsomagok kerülnek átvitelre. Külön érdekesség még, hogy az IP-telefóniát a hagyományos távközlés analógiájára is létre lehet hozni anélkül, hogy a végfelhasználó érzékeljen bármi különbséget, de minderről majd később.
Megbízható üzleti távközlés
Az üzleti távközlés megbízhatósága és hibamentes üzemelése – az egyik legfontosabb követelmény. Pl. a call-centert fenntartó vagy internetes értékesítést végző vállalkozás esetében egy pár órás hálózati hiba is hatalmas bevételkiesést okozhat, nem beszélve az ügyfelek lojalitásának elvesztéséről. Ezért önkéntelenül is adódik a kérdés: mi a teendő, ha leül a „hálózat” vagy nincs áram?
Az igazat megvallva ebben a kérdésben nem is a VoIP technológia a ludas. Ha nincs áram, minden műszaki eszköz kikapcsol, és az analóg telefonon is max a műszaki segítség lesz elérhető. Az ilyen problémák elkerülésére alternatív áramforrásokat használnak : a szünetmentes tápegységektől a dízel generátorokig. Az IP alapú alközpontok beállításában van egy nagyon hasznos funkció – a másik vezetékes vagy mobiltelefonra való hívásátirányítás.
Ugyanez igaz az internet-szolgáltató részéről bekövetkező meghibásodásokra is:
Hogyan lehet az üzleti távközlési költségeken takarékoskodni ?
Az IP alközpont beszerzési költsége gyakran húzós lehet. Ha szükséges az eszközpark cseréje, az sohasem térül meg és ilyen sokrétű használat esetében a vételár nagyságrendekkel nagyobb lehet. Természetesen az analógról az IP-re történő migráláskor szükséges a berendezésbe invesztálni, modernizálni a kábelezést, pénzbe kerülnek a licencek és a személyzet betanítása is. Ugyanakkor rendelkezésre áll egy más alternatíva is: a virtuális alközpont, ami hasonló előnyökkel rendelkezik, de feleslegessé teszi a beruházást.
Különösen figyelemre méltó az a megtakarítás, amelyet az IP alközpont hoz az analóg megoldással szemben. Miben nyilvánul ez meg: először is a rendszer méretre szabásában, ha például új irodát, kirendeltséget vagy üzletrészleget nyitunk, vagy a munkatársak egy részét otthonról dolgoztatjuk. Nem szabad megfeledkezni a cégen belüli ingyenes hívásokról, a telefonkonferenciákról, a hívásirányítási útvonal meghatározásáról és más szolgáltatásokról sem.
A vezetékes és mobil távközlés konvergenciájának köszönhetően további előny származik a cégen belüli rövid hívószámú roaming hívásokból is, nem beszélve arról, hogy a mobil munkatársak operatívabban tudnak reagálni a vezetőség és az ügyfelek megkereséseire, ezáltal is emelve a munka termelékenységét.
Biztonságos minőség versus sztereotípiák
Másik, és egyesek számára kulcsfontosságú, téma az IP telefónia biztonsága: mert mint bármely internet protokolt alkalmazó hálózat, bizonyos szempontokból „sérülékeny” lehet. Az adathalászattól kezdve egészen a DDoS-attack-ig, a céges hálózatba történő illetéktelen belépésig stb. Még 10 évvel ezelőtt a szakértők többsége már azt állította, hogy a VoIP biztonságosabb a hagyományos telefoniánál, ma már a IP alközpontok helyes adminisztrálása, különböző speciális szállítói megoldások (többek között adattömörítési és titkosítási eszközök) , valamint saját céges biztonságpolitika alkalmazásával ez a távközlési mód komplexen védetté tehető.
Végül megemlítésre érdemes a telefónia még egy jellemzője: az összeköttetés minősége.
Az IP-hálózaton futó hangcsomagok késleltetése, amely az első VoIP-megoldások jellemző hibája volt, ma már a hálózati protokolok és technológiák javítása révén már megszűnt.