VoIP – a távközlés minősége előítéletek nélkül
Az emberi természet sajátja, hogy mindent fenntartásokkal fogad. Ha üzletről van szó, ezen éberség sok olyan kellemetlenségtől óv meg, amely „forradalminak kikiáltott” technológia vagy termék elsietett bevezetéséből adódik. A VoIP (Voice over IP) technológia már természetesen túljutott azon a forradalmi fázisán, amikor a B2B piacon jelentős mértékben visszaszorította a hangforgalom hagyományos átviteli módjait. Annak ellenére, hogy az IP-telefónia, mint hírközlési médium eléggé közismert és a kezdeti nehézségeit is sikerült kiküszöbölni, egyes üzleti döntéshozók mégis kétkedve tekintenek rá, mert…
De miért is ?
A telefónia elve minden esetben az, hogy a rendszer bemenetén a hangjelet átkódolják a hálózati továbbításhoz szükséges formátummá, amelyet a rendszer kimenetén visszakódolnak hangjellé. Ebben az alapkoncepcióban a hagyományos távközlés nem sokban különbözik az IP-telefóniától, csupán ez utóbbinál internet-protokol szerinti adatcsomagok kerülnek átvitelre. Külön érdekesség még, hogy az IP-telefóniát a hagyományos távközlés analógiájára is létre lehet hozni anélkül, hogy a végfelhasználó érzékeljen bármi különbséget, de minderről majd később.
Megbízható üzleti távközlés
Az üzleti távközlés megbízhatósága és hibamentes üzemelése – az egyik legfontosabb követelmény. Pl. a call-centert fenntartó vagy internetes értékesítést végző vállalkozás esetében egy pár órás hálózati hiba is hatalmas bevételkiesést okozhat, nem beszélve az ügyfelek lojalitásának elvesztéséről. Ezért önkéntelenül is adódik a kérdés: mi a teendő, ha leül a „hálózat” vagy nincs áram?
Az igazat megvallva ebben a kérdésben nem is a VoIP technológia a ludas. Ha nincs áram, minden műszaki eszköz kikapcsol, és az analóg telefonon is max a műszaki segítség lesz elérhető. Az ilyen problémák elkerülésére alternatív áramforrásokat használnak : a szünetmentes tápegységektől a dízel generátorokig. Az IP alapú alközpontok beállításában van egy nagyon hasznos funkció – a másik vezetékes vagy mobiltelefonra való hívásátirányítás.
Ugyanez igaz az internet-szolgáltató részéről bekövetkező meghibásodásokra is:
Hogyan lehet az üzleti távközlési költségeken takarékoskodni ?
Az IP alközpont beszerzési költsége gyakran húzós lehet. Ha szükséges az eszközpark cseréje, az sohasem térül meg és ilyen sokrétű használat esetében a vételár nagyságrendekkel nagyobb lehet. Természetesen az analógról az IP-re történő migráláskor szükséges a berendezésbe invesztálni, modernizálni a kábelezést, pénzbe kerülnek a licencek és a személyzet betanítása is. Ugyanakkor rendelkezésre áll egy más alternatíva is: a virtuális alközpont, ami hasonló előnyökkel rendelkezik, de feleslegessé teszi a beruházást.
Különösen figyelemre méltó az a megtakarítás, amelyet az IP alközpont hoz az analóg megoldással szemben. Miben nyilvánul ez meg: először is a rendszer méretre szabásában, ha például új irodát, kirendeltséget vagy üzletrészleget nyitunk, vagy a munkatársak egy részét otthonról dolgoztatjuk. Nem szabad megfeledkezni a cégen belüli ingyenes hívásokról, a telefonkonferenciákról, a hívásirányítási útvonal meghatározásáról és más szolgáltatásokról sem.
A vezetékes és mobil távközlés konvergenciájának köszönhetően további előny származik a cégen belüli rövid hívószámú roaming hívásokból is, nem beszélve arról, hogy a mobil munkatársak operatívabban tudnak reagálni a vezetőség és az ügyfelek megkereséseire, ezáltal is emelve a munka termelékenységét.
Biztonságos minőség versus sztereotípiák
Másik, és egyesek számára kulcsfontosságú, téma az IP telefónia biztonsága: mert mint bármely internet protokolt alkalmazó hálózat, bizonyos szempontokból „sérülékeny” lehet. Az adathalászattól kezdve egészen a DDoS-attack-ig, a céges hálózatba történő illetéktelen belépésig stb. Még 10 évvel ezelőtt a szakértők többsége már azt állította, hogy a VoIP biztonságosabb a hagyományos telefoniánál, ma már a IP alközpontok helyes adminisztrálása, különböző speciális szállítói megoldások (többek között adattömörítési és titkosítási eszközök) , valamint saját céges biztonságpolitika alkalmazásával ez a távközlési mód komplexen védetté tehető.
Végül megemlítésre érdemes a telefónia még egy jellemzője: az összeköttetés minősége.
Az IP-hálózaton futó hangcsomagok késleltetése, amely az első VoIP-megoldások jellemző hibája volt, ma már a hálózati protokolok és technológiák javítása révén már megszűnt.