Vissza a hírekhez
Szabályozás

Mi az API: definíció, működési elvek, felhasználás az üzleti életben

Mi az API közérthetően?

Az API az „alkalmazásprogramozási felület” angol kifejezésből származó rövidítés: Application Programming Interface.

Lényegében az API egy kérés-válasz protokoll az egyik alkalmazás funkcióinak egy másikba, webhelybe vagy operációs rendszerbe ágyazására.

Az API-val összefüggésben alkalmazásnak minősül minden olyan program, amely alkalmazási feladatokat hajt végre, legyen az videó lejátszási szolgáltatás, üzenetküldő vagy CRM rendszer. Interfész alatt a program külső felületét értjük, amelynek elérése lehetővé teszi a funkcióinak használatát anélkül, hogy beleszólnánk a rendszer belső működésébe.

Így a felhasználóknak nem kell programozóknak lenniük ahhoz, hogy okostelefont használhassanak vagy feladatkezelőben dolgozhassanak, a fejlesztőknek pedig az API-n keresztüli adatátvitel beállításához csak ki kell venni az adott parancsot a programutasításokból, és be kell illeszteni a webhelyre – a forráskód tanulmányozása vagy a saját megírása nélkül.

Ebben az értelemben az API úgy működik, mint egy számítógép képernyőn egy elemkészlet, ahol egy gombra kattintva egy összetett funkció végrehajtását indítjuk el, csak az API esetében egy rövid kérés szöveggombként működik.

Hogyan működnek az API-k?

Az API az ügyfél és a szerver közötti interakción alapul.

Az a program, amely egy művelet végrehajtására kérelmet küld az API-nak, kliensként működik. Az API továbbítja a kérést a műveletet végrehajtó szerverprogramnak, és az eredményt visszaküldi a kliensnek. Ha a hívás helytelen volt, az API a művelet hibájára utaló választ ad vissza.

Ha az API működését beszélgetés formájában képzeli el, az így nézhet ki:

Szerver: „Üzenetküldő szolgáltatás vagyunk a weboldalon”.

Ügyfél: «Ó, nagyszerű, egy webhely vagyok, rendelést szeretnék leadni»

API: «Itt a menü, pontosan mit szeretne rendelni?»

Ügyfél: «Kérek egy chat-funkciót, hogy kommunikáljak az ügyfelekkel.»

API: «Egy chat-szolgáltatás rendel»

Szerver: «Semmi gond, itt van, tessék!»

API: „Kedves ügyfél, a rendelés készen van, a chat-et hozzáadom a többi funkcióhoz”

Bármely API-hoz van részletes dokumentáció a program készítőitől. Ez a szabálykészlet leírja, hogy milyen szolgáltatások állnak rendelkezésre, és mit kell tennie az engedélyezésükhöz. Az API lehet ingyenes és nyilvánosan elérhető, vagy a szolgáltatásokhoz való hozzáférés megvásárlásakor biztosítható. 

A hozzáférést követően be kell ágyaznia az API-szolgáltató kódját a weboldal kódjába vagy az ügyfélprogram összeállítási rendszerébe. Ezt követően a kliens program funkciói kiegészülnek a szerver program funkcióival.

Miért van szüksége API-ra?

Az API-k nemcsak a felhasználói élményt javítják, hanem a fejlesztők és a vállalkozások számára is előnyösek.

A programozók az API-t a következőkre használják:

  • Az új termékek fejlesztését kész eszközök beágyazásával segíti elő – nem kell teljesen a semmiből kódot írni a teljes funkciókészlethez.
  • Csökkenti a szoftvermegoldások költségeit, mert gyakran még egy fizetős API is olcsóbb, mint egy alkalmazás létrehozása a semmiből.
  • Egyszerűsíti a létrehozott program csatlakoztatását más rendszerekhez, például fizetési vagy navigációs rendszerekhez.
  • Biztonságosabbá teszi a terméket azáltal, hogy a védelemre szoruló alkatrészeket külön alkalmazásban helyezi el.

A vállalkozások az API-kat a következőkre használják:

  • Automatizálja az információgyűjtési és -feldolgozási folyamatokat.

Így egy hangrobot telefonon keresztül gyűjtheti a rendelési adatokat és offline módon feltöltheti azokat a CRM rendszerbe.

  • Növeli a nyújtott szolgáltatások ügyfélközpontúságát.

A program sok új felhasználója például inkább nem tölti ki a regisztrációs űrlapot, hanem egy gombnyomással bejelentkezik a közösségi oldalakon.

  • Áruk és szolgáltatások értékesítése online beszerzés útján

Az tény, hogy információbiztonsági szakemberek egész csapata dolgozik a banki alkalmazásokon, így egyszerűbb és megbízhatóbb kész API-t használni fizetések fogadására, mint saját fizetési szolgáltatást létrehozni.

Milyen funkciókat lehet beépíteni az API-ba?

Mint fentebb említettük, a programkészítők maguk hoznak létre API-kat, amelyek meghatározzák, hogy mely funkciókra lehet igény a felhasználók vagy kollégák körében.

Ez azt jelenti, hogy nincsenek mindenkire egységes szabályok, így nyilvános hozzáférésben találhat egy API-t a Pokemon képek generátorához, egy szolgáltatást a legközelebbi bár megtalálásához, vagy egy klingon nyelvű fordítót.

Természetesen az API-k írásakor elsősorban egy olyan termék gyakorlati felhasználására koncentrálnak, amely javíthat más szoftvermegoldásokon, növelheti a fejlesztő cég elismertségét, vagy olyan értékes, hogy az emberek fizetni fognak a lehetőségért, hogy beépíthessék a termékeikbe vagy szolgáltatásaikba. 

Nem ritka, hogy egy API-t csoportokra bontják fel, így csak a szükséges eszközkészletek csatlakoztathatók. 

Hol használják az API-kat?

Az API mindenhol jelen van az életünkben, és számos lehetőség kínálkozik ennek a technológiának a használatára. Néhányukat már említettük a cikkben, ezért felsorolunk néhány korábban nem említett módszert.

Naptárak

A felhasználók az oldalon található naptárak segítségével vagy egy meghívási hivatkozáson keresztül időpontot foglalhatnak, majd az API-nak köszönhetően a létrehozott találkozót automatikusan hozzáadják személyes naptárukhoz, és e-mailt kapnak a beépített gombokkal az időpontok kezeléséhez.

Aggregátor oldalak

Annak érdekében, hogy egy webhelyen különféle forrásokból származó tartalmat gyűjtsön össze,  API is használható. Aggregátorok álláskereséshez, hírforrások, utazási csomagok kiválasztására szolgáló szolgáltatások — mindegyik folyamatosan gyűjti az adatokat a különböző oldalakról, valós időben frissítve a megjelenített információkat.

Interakció a médiatartalommal

Ha arra van szüksége, hogy webhelye közvetlenül a Youtube-ról játssza le a videókat, vagy lejátssza kedvenc rádióállomását, ezt megteheti az API segítségével. A video- és audioforrásokhoz tartozó szoftveres interfészek lehetővé teszik a felhasználói tevékenységekkel kapcsolatos adatok gyűjtését, fájlok streamelését vagy letöltését.

Adattárolás

Az API-nak köszönhetően az oldalak és a programok tárolnak minden adatot, amelyre szükségük van a működéshez, és beállíthatjuk a lemezterület tárolási korlátait, meghatározhatjuk, hogy mennyi memóriát használtak fel, és törölhetjük a felesleges adatokat. Az információk tárolására szolgáló összes felhőszolgáltatás API-n keresztül is működik.

Közösségi média gombok

A weboldalakon elhelyezett „Megosztás” és „Feliratkozás” gombok (és szigorúan véve minden program összes gombja) a megfelelő alkalmazások — jelen esetben a közösségi hálózatok — programfelületein keresztül működnek.

Internet of things (IoT)

Az intelligens eszközök egy rendszerbe integrálása a felhőplatformok API-ján alapul. Az interfész egyszerű interakciót biztosít az eszközök között, és lehetővé teszi a mérőórák távoli leolvasását és a riasztások továbbításának forgatókönyvi konfigurálását.

 

Kommentek:
Érdekesnek találhatja a következőket