Mi az a PBX?
A PBX egy vállalati automata telefon alközpont, más néven irodai vagy mini-alközpont.
Az alközpont üzleti célokra szolgáló fizikai berendezés, amely általában egy vállalkozás iirodájában található.
Az alközpont működési elvének megértéséhez gondoljon egy hagyományos telefonközpontra. Korábban a hírközlési központokban az előfizetők közötti kapcsolatok megszervezésére a telefonszolgáltatók manuálisan kötötték össze a kommunikációs vonalakat. Az automatikus telefonközpontok ugyanezt teszik, de emberi beavatkozás nélkül.
Az alközpont jellemzői és típusai
Az összes alközponti típusnak számos közös jellemzője van:
- Üzleti funkciók: a telefonos kommunikáció mellett az alközpontok bővített előfizetői szolgáltatást biztosítanak a felhasználóknak
- Megosztott telefonvonalak: Az alközponti rendszerek lehetővé teszik az összes bejövő és kimenő hívás korlátozott számú vonalon történő irányítását. Ennek köszönhetően nem kell minden dolgozóhoz külön telefonszámot bekötni.
- Belső telefonhálózat: Az alközpont azt is lehetővé teszi, hogy a hozzá csatlakozó alkalmazottak a nyilvános telefonhálózatot kikerülve kommunikáljanak a vállalaton belül.
Az alközpontoknak két fő típusa van: analóg és IP alközpont.
Analóg alközpont
Egy analóg, vagy hagyományos alközpontot fizikailag telepítenek a cég telephelyére.
- Az alközpont a nyilvános telefonhálózat egy vagy több vonalához csatlakozik.
- Az alközponti interfész segítségével kezelheti vállalata belső telefonhálózatát, és konfigurálhatja a bejövő és kimenő hívások feldolgozását.
- A hívások küldése és fogadása analóg jel formájában történik.
A hagyományos alközpontot korlátozza az analóg kódolástól való függése, valamint a rendszeres belső felügyelet és karbantartás szükségessége. Azonban ez egy jó lehetőség, ha közvetlen fizikai felügyeletre van szüksége a telefonvonalai felett.
Digitális alközpont
Az IP-PBX hasonló a hagyományos alközponthoz, de egy fontos technológiai kiegészítéssel. Az IP-alközpont az IP-hívásokat normál jellé alakítja, amely azután a nyilvános telefonhálózaton halad keresztül.
- Az IP-PBX fizikailag is a cég telephelyén van telepítve, és a rendszer minden változtatását házon belül hajtják végre.
- Lényeges, hogy ez a technológia az analóg és az IP-hívásokat egyaránt támogatja, lehetővé téve az IP-kommunikációra való fokozatos és szakaszos átállást.
Az IP PBX hídként működik a VoIP-telefónia és a normál vezetékes telefonszolgáltatás között.
Illik-e a PBX az Ön vállalkozásához?
Az alközpontok olyan vállalkozások számára a legalkalmasabbak, amelyek megfelelnek az alábbi kritériumok egyikének:
- A személyzet 10 vagy több főből áll.
- Legalább egy hagyományos telefonvonalat szeretne fenntartani arra az esetre, ha a VoIP- telefónia meghibásodik.
- Kipróbálta a VoIP-telefonálást, és az internetkapcsolata nem elég stabil ahhoz, hogy teljesen átváltson rá.
A PBX előnyei
Az irodai alközpontok stabilabb hívásminőséget biztosítanak, mint a felhőalapú alközpontok. Ennek az az oka, hogy a hívásforgalom egy dedikált vonalon keresztül történik, nem pedig a cég irodájától esetleg több ezer kilométerre lévő szervereken keresztül. Így, ha az iroda nem rendelkezik nagy sebességű internettel, érdemes megfontolni a telefonos kommunikáció megszervezését alközpont segítségével.
Ezenkívül egyes vállalatok alközpontot telepítenek, hogy megfeleljenek a szigorú biztonsági követelményeknek, amelyek célja a felhőalapú telefonálás során előforduló adatszivárgás elleni védelem. Ha teljes körű ellenőrzésre van szüksége az irodai kommunikáció felett, és megvannak az erőforrásai a berendezések karbantartásához, akkor érdemes egy alközpontot választani.